تبلیغات
مهارت های زندگی - مراحل برخورد با رفتار بد کودکان و نوجوانان

اللهم عجّل لولیک الفرج

مراحل برخورد با رفتار بد کودکان و نوجوانان

تاریخ:پنجشنبه 16 تیر 1390-08:03 ق.ظ

1- تغافل(چشم پوشی)
والدین در اولین برخورد با خطای کودک آن را نادیده می¬گیرند و طوری برخورد می¬کند که گویا از چیزی خبر ندارد.مثلا اگر فحشی داد نشنیده بگیر.
امام علی:تغافل یحمد امرک 
 تغافل کن که این کار تو مورد ستایش قرار می¬گیرد.
این کار دو نتیجه دارد:
الف) حرمت کودک محفوظ می¬ماند به¬ویژه اگر پنهانی مرتکب خطا شده باشد کهدر این-صورت فرصتی برای تجدید نظر به او داده می¬شود.
ب) قدر و منزلت کودک در نزد والدین حفظ می¬شود.
 امام صادق:اعظموا اقدارکم بالتغافل 
قدر و منزلت خویش را با تغافل گرامی بدارید.
2- تغییر در چهره
اگر چشم¬پوشی مؤثر نیفتاد گام بعدی تنبیه با نگاه و چهره است. اگر با خطای کودک برخورد کردی در این¬صورت تنها نوع نگاه خویش را تغییر داده و ناراحتی را به گونه¬ای در چهره نمایان سازیم. گاهی ممکن است همین نگاه سرد باعث شود غفلت کودک را از بین ببرد و رفتارش را اصلاح کند.
پیامبربعد از بازگشت از سفر طبق معمول به دیدار فاطمه رفتند برخلاف همیشه پس از مکث کوتاهی، خانه¬ی فاطمه را ترک کردند. فاطمهمتوجه شدند که شاید این نگاه سرد رسول خدا به دلیل وجود پرده¬ای باشد که به تازگی به در خانه آویخته¬اند از این¬رو به سرعت پرده را به همراه پیامی نزد پدر فرستاد. پیامبراسلامپس از شنیدن پیغام دختر بزرگوار خود فرمودند: پدرت فدای تو باد؛ و با خوشحالی بار دیگر به دیدار حضرت فاطمهآمدند .
البته این مرحله مربوط به کسانی است که رابطه¬ای صمیمی بین او و کودک وجود داشته باشد و کودک نیاز به این رابطه را حس بکند و نمی¬خواهد این رابطه را از دست بدهد. در هر مرحله از رشد قابل استفاده است.
3- برخورد با کنایه
تذکر غیر مستقیم و در قالب کنایه
به این معنا که والدین خطای کودک را با اشاره و کنایه متذکر شوند چرا که زبان اشاره گویاتر از تصریح است.
حضرت علی لغزش شخصی عاقل را با کنایه تذکر دادند، برای وی از ملامت صریح دردناک¬تر است.
برخورد امام کاظمبابشرحافی؛ این روش برای سنین بلوغ به¬بعد کاربرد دارد.
4- تذکر مستقیم و غیر علنی
در این مرحله والدین در خلوت و دور از چشم دیگران کودک خطاکار را مورد خطاب قرار می¬دهد و خطایش را به او تذکر می¬دهد. اثر تربیتی این برخورد این است که:
 اولاً: کودک نسبت به خطایش آگاهی پیدا می¬کند
 ثانیاً: حرمت و شخصیت وی محفوظ می¬ماند.
 ثالثاً: با او اتمام حجت می¬شود در صورتی که عمداً و با علم این خطا را مرتکب شده باشد.
روزی حضرت در خلوت با شعرانی که از دوستان اهل بیتبود و در عین حال شراب می¬خورد روبه¬رو شدند و پس از اکرام وی، خطایش را به وی تذکر داده فرمودند:
 عمل خوب از هرکس که باشد خوب است و از تو خوب¬تر خواهد بود چرا که به ما وابسته¬ای و عمل بد از هرکس که انحام گیرد بد است و از تو که به ما منتسب هستی بدتر و ناپسندتر است .
این روش برای سن تمیز به بعد یعنی 6الی 7سال به بالا کارآرایی دارد.

5- تهدید
در این مرحله کودک را از عاقبت بدرفتاری خویش و مجازات آن مطلع می¬سازیم و به او تذکر می¬دهیم در صورت تکرار آن رفتار مجازات خواهد شد.
تهدید ممکن است به دو صورت اجرا شود:
الف) گاهی غیرمستقیم: مانند بیشتر آیات قرآن کریم که در باب عذاب آمده است، تهدید در این آیات به¬صورت کلی و غیرمستقیم به تمام کسانی است که آن جرم را مرتکب می¬شوند.
والذین یمکرون السیئات لهم عذاب شدید و مکر اولئک هو یبور
آنان که نقشه¬های بد می¬کشند ، عذاب سختی برای آنهاست و مکر آنان نابود می¬شود او به جایی نمی¬رسد.
ب) گاهی تهدید به¬صورت مستقیم است. و فرد خاصی در محدوده¬ای خاص متوجه است
امام صادقبه یکی از خادمان خود می¬فرماید: اگر از نهی من اجتناب کردی که خوب و الّا تو را با ضربه¬هایی همانند ضربه¬هایی که به الاغ می¬زنند تنبیه می¬کنم .
شرایط تهدیدکردن کودک
 باید با جدیت انجام گیرد
 با چهره گرفته و لحن شدید
 بیشتر از سن تمیزباشد
6- محروم سازی
مرحله بعدی برخورد با رفتار بد کودک محروم سازی اوست. گرفتن یک نعمت از اوست. کودک خطاکار را از یک شئی مادی و یا از یک امر معنوی محروم کنیم مثل محرومیت از صحبت؛ داشتن روابط عاطفی و هم¬نشینی بادیگران.
خداوند همین کار را می¬کند.
امام صادقمی¬فرماید: «خداوند نعمتی را که به بنده¬اش می¬دهد از او نمی¬گیرد، مگر اینکه گناهی از او سربزند که مستحق سلب نعمت گردد ».
اگر کودک رفتار بد مرتکب شد و تکرار هم کرد بهتر است در این¬صورت او را از چیزهای مورد علاقه¬اش محروم کنیم. مثلاً به دوچرخه علاقه¬مند است مدتی دوچرخه خریدن را عقب بیندازیم. ویا اینکه روابط عاطفی و همنشینی و گفتگو را با او قطع کنیم.
شدیدترین محرومیت اجتماعی یا با سکوت مانند رفتار پیامبر با سه نفر از مسلمانان که رفتن به جنگ سرباز زدند.
تذکر: وقتی در رفتار کودک پشیمانی ظاهر شد باید محرومیت بر طرف شود و روابط به حالت عادی برگردد.
زیرا در صورت تداوم محرومیت ممکن است کودک به این محرومیت خو بگیرد و به نوعی قطع ارتباط کودک با والدین می¬انجامد امام کاظممی¬فرماید: با کودک قهر کن ولی آن را طولانی نکن .
راه ارتباط مجدد: برای ارتباط مجدد یک نفر را واسطه قرار می دهیم تا هم:
الف) کودک آماده گردد.
ب) هم شأن و مقام والدین محفوظ نماند.
ج) گاهی برای اقرار هم مربی خود وارد می¬شود.
7- توبیخ و سرزنش
اگر مراحل قبلی مؤثر واقع نشد می¬توان شیوه¬ی توبیخ و سرزنش را به¬کار گرفت چون سرزنش والدین شخصیت کودک را نشانه می¬رود گاهی تاثیر آن از زدن بیشتر است.
الف- به دلیل حساس بودن موضوع و آثار مخربی که ممکن است برای متربی داشته باشد به کارگیری این روش در هر جا و باهر شرایطی تجویز نمی¬گردد.
ب- این روش در مورد افراد ممیز و با لحنی است که با علم و به عمد و گاه از روی دشمنی مرتکب بزه و خطا می¬شوند.
برای مثال پیامبر گرامی اسلامپنج نفر از مسلمانان را که حکم الهی پرداخت زکات را نادیده گرفته بودند با اسم صدا زدند و با عتاب و سرزنش آنها را از مسجد بیرون راندند .
8- جریمه کردن
نوعی محروم¬سازی است مثل این¬که کار را منع می¬کند گاهی شیء نامطلوبی را بر وی تحمیل می¬کنیم. مثل:
• چند بار مشق نوشتن
• خانه را جاروب کردن
• نباید بخوابد
• کارسخت به او دادن
9- تنبیه بدنی
آخرین مرحله تنبیه بدنی است و در مورد آن اختلاف نظر زیادی وجود دارد و درباره آن چند نکته باید رعایت شود.
تنبیه تنها در صورتی است در موارد خاص بعد از آن ؟ مراحل که کودک بداند این کار بد است و اصل مجازات آن را بداند. در روایت از امام صادقاست که در مورد کودکی که دزدی کرده بود فرمودند: از او بپرسید که آیا اصل مجازات دزدی و نیز مقدار آن را می¬دانست که اگر پاسخش منفی بود او را رها کنید .



نوع مطلب : تربیت کودک 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
diabetes an foot pain
سه شنبه 13 تیر 1396 02:48 ب.ظ
Glad to be one of several visitants on this awesome web site :
D.
foot pain big toe joint
چهارشنبه 7 تیر 1396 08:30 ب.ظ
My brother suggested I would possibly like this blog. He used to be entirely right.
This post truly made my day. You can not believe just how a lot time I had spent for this info!
Thanks!
Unknown
دوشنبه 5 تیر 1396 05:34 ب.ظ
Right here is the right blog for anybody who wants to understand this topic.
You understand so much its almost tough to argue with you (not that I personally would want to?HaHa).

You certainly put a brand new spin on a topic that's been discussed for years.

Wonderful stuff, just wonderful!
Thelma
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 02:06 ق.ظ
Hello, Neat post. There's a problem along with
your site in web explorer, may check this? IE nonetheless is the
marketplace chief and a large part of folks will leave out your excellent
writing because of this problem.
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 12:11 ق.ظ
I do accept as true with all the ideas you have offered
for your post. They are really convincing and will definitely
work. Nonetheless, the posts are too quick for novices. May you please
extend them a little from subsequent time? Thank you for the post.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo